torsdag 23 oktober 2014

Ett brev - 7 september 1960

Jag har gått och funderat över om jag skulle dela med mig av ytterligare ett brev från min samling på 22 stycken skrivna 1960 och 61 - och bestämt mig för det - jag gör det. Det förra delade jag på facebook men det här brevet är längre och jag tänkte också kommentera lite mera. I det här brevet beskriver jag hur livet ser ut där på institutionen. Antagligen har min mamma bett mig göra det. Ett stycke mitt i brevet har jag fått hjälp att skriva, vilket jag nästan ber min mamma om ursäkt för.

För övrigt har jag idag lämnat alla breven, näsdukarna och nummerlapparna på Nordiska museet. De kommer kanske läggas in i deras samlingar tillsammans med en berättelse jag skrivit om min upplevelse av att bli "numrerad". Fast de får inte behålla breven, mina barn vill att vi har dem kvar i familjen. Min äldsta som är lite fundersam över varför han aldrig läst breven trots att de legat framme ombundna av ett sidenband i en bokhylla sedan jag fick dem av mamma. Jag förklarar det med att jag aldrig har tagit något sådant initiativ med honom. Det hör till historien att jag ju inte läst dem själv ordentligt förrän nu.

Jag försökte läsa dem när jag just hade fått dem av min mamma men snubblade genast över ett ledsamt brev som berörde mig - och det blev kaos i mitt huvud - inte kunde jag sitta där och gråta över den lilla flickan...det var ju jag! Så det blev inte mer med det. Sedan gjorde min dotter och jag ett försök några år senare, men det gick också sisådär - så därför blev de liggande - och lyftes väl på vid städning då och då men inget mer.

Jag har starka minnen av själva huset som skolhemmet var inrymt i. Som jag nog nämnt någon gång så händer det då och då i nattens mörker att jag tar mig en fiktiv promenad genom hela huset - från gummimattan utanför entrén som styrde den automatiska dörröppnaren genom att man trampade på den - till gymnastiksalen och personalbostäderna uppe på vinden. Den promenaden ska jag ta med er på en annan gång. Idag nöjer vi oss med brevet från den 7 september 1960, dagen för min lillebror Kurts 4-årsdag. Jag gratulerar också min mamma som fyllde år den 10 september, närmare bestämt 36 år just det året.

I brevet skriver jag:


"Hej Mamma
Ha det näran Mamma! Mamma du undrade om jag fick se på Tv på Lassi det får jag. Vi får titta på Tv på Lördagarna men inga andra dagar. På vardagarna får vi inte titta på program kl. 6 en gång. Idag kom lappen till mig att jag har fått paket men jag vet inte än vad som är i fast det står på lappen: kläder. Mamma det är inte säkert jag kan skriva så långt brev som du ville. Idag har vi badat. Först tvättar vi oss då har vi var sin borste. Jag har en borste med grön kvast på. Sen när vi har tvättat oss, duchar vi sen går vi in i bastu. När vi kommer ut ur bastun duchar vi i gen sen går vi ner i basengen jag har en badring på mig när jag är i basängen. I dag har jag i läxa historia, rättsavning och 2 tabel baklänges. Jag har en snäll fröken här också. Min fröken heter fröken Esplund. Vi har fröken Råberg i historia och sång. 
 
Idag har jag fått paketet tack för allt jag fick jag blev så glad. Tacka Tant Evald för bokmärkena från mig. Blev Kurt glad för det han fick av mig det måste du skriva till mig och säja. I dag har vi i läxa Geografi 3 tabel baklänges och kristendomm.

Kanske du vill skicka lite frimärken till mig så är du snäll. Vi får god mat här också. På morgonen får vi chokla och smörgåsar. Sedan har vi morronbön, klockan kvart över 8 börjar vi skolan. Till middag får vi riktig varm mat och efterätt klockan 10 minuter i 12. Klockan 1 börjar vi skolan igen och går till kvart i tre för detmesta. Klockan tre får vi skorpor och mjölk. Klockan fyra har vi läxtimme i skolan, när vi är färdiga med den får vi gå ut och leka till klockan blir 20 minuter i 6, då får vi kvällsmat, för det mesta får vi kräm och smörgåsar. Sedan får vi derekt gå upp och tvätta oss och sedan får vi lägga oss. De stora flickorna och pojkarna får vara uppe till 7. Vi får lov att ha tänt till halv 9. Det var en flicka på 13 år som hjälpte mig att skriva för jag blev trött det gjorde väl inget. Mamma det är så många som är sjuka men jag är bra.
Kära Hälsningar från Wenche Puss Puss
skriv snart        Grattis Mamma"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar