torsdag 3 januari 2019

Det kom ett rek

Jag fick en lapp i brevlådan igår - om ett rekommenderat brev. Vem skickar såna, tänkte jag?
Nån som vill vara säker på att jag mottagit försändelsen... Måste vara från en myndighet.
Mig veterligt har jag inget otalt med någon myndighet som kan ha behov av att vara säker på att jag mottagit ett brev, tänkte jag.
Polisen? Nä - jag har inget otalt med polisen.
Skatteverket? Inget där heller vad jag kan komma på... Så jag grunnade vidare....
FÖRSÄKRINGSKASSAN!
Åh nej! De har kommit på ett sätt att komma åt mig trots att jag är pensionär! De tänker göra ett hembesök! De planerar en omprövning! Eller!? Eller!?
Om de bara vill kolla hur jag sköter mig är jag lugn. Har förstått att det fortfarande genomförs en massa kontroller. Det pratar dom om på radion. Men jag hör inget om utkomsten av kontrollerna? Kanske är jag inte uppmärksam. Kanske filtrerar jag såna nyheter. Mitt glas är fullt. Mitt dryck är mättad. Jag orkar inte lyssna så noga längre. Så är det! Jag har missat viktig information - därför kommer det ett rekommenderat brev - från FÖRSÄKRINGSKASSAN.
Fast jag finns ju knappt för dom längre. Jag har ju inte ens en handläggare så pensionär jag är. Men - de har hittat mig ändå och nu vet jag inte vad som händer....!
Så många tankar. Så många känslor far genom mitt inre innan jag kommer iväg och får hämtat ut det rekommenderade brevet.
Så idag hämtade jag ut "brevet".
Det var ju inte ens ett brev - det var ett litet paket. Jag behövde inte ens visa leg. Så jag frågade varför. Ett rekommenderat "brev" som man inte behöver legitimera sig för att få ut? Det var en "light"-rekommenderad försändelse fick jag förklarat för mig.
"Brevet" innehöll ett par badrumshyllor jag beställt - och betalt - för rätt länge sen på nätet. Konstigt att jag inte behövde legitimera mig tänkte jag en gång till - eftersom varan var betald.
FÖRSÄKRINGSKASSAN? De hade jag redan glömt.
Så jag åkte hem - satte upp hyllorna med assistans - och kände mig rätt nöjd. "Assistansångesten" (vilket är den känsla jag får när jag får för mig att mina villkor är hotade) var som bortblåst - för den här gången. Men den ligger, som gammelgäddan, på lur och kan när som helst triggas av minsta lilla grej - som en avi om ett rekommenderat brev.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar