tisdag 29 april 2014

Vad innerst in i glödheta är "rikttider"?

Jag har stött på ett nytt ord idag - rikttider. Det är detta som nu Svensk Standard SIS och Försäkringskassan ska utreda. De ska tillsammans med bland andra oss assistansberättigade undersöka om rikttider är bra för att utveckla kvalitén vid bedömningen av personlig assistans.

Det har blivit så konstigt på de senaste åren. Det dyker upp begrepp som vi inte visste att de fanns - och som inte heller går att förklara så att de är begripliga. Jag minns ett möte med en känd minister för några år sedan då vi från brukarsidan ville veta vad begreppet "överutnyttjande" inom assistans stod för och betydde eftersom det användes i ett utredningsdirektiv.

Vi fick då en lång förklaring av en statstjänsteman som gick ut på att det bara handlade om utredningsteknikaliteter som vi inte behövde bry oss så mycket om. Det var ju skönt tänkte vi - för vi trodde i vår enfald att det handlade om att "någon" menade att vi använde för mycket personlig assistans - att vi "överutnyttjade" vår rätt till assistans. Men nej - oh nej - det betydde det inte!

Nu visade det sig att det nog ändå var det som avsågs när vi ser hur många som fått neddragningar och/eller mist sin rätt till personlig assistans. Det var några av oss som "överutnyttjade" assistans uppenbarligen. Men nu är ju åtminstone de satta på plats så nu går vi vidare i definitionsträsket.

Nu har vi fått ett nytt ord igen att fundera över - rikttider. Undrar om detta också bara handlar om teknikaliteter som vi inte behöver bry våra hjärnor med? För här skulle ju jag - simpla varelse - kunna få för mig att rikttider handlar om att hitta någon sorts gränser för hur lång tid det är lämpligt att beräkna för en viss typ av assistansinsats. Det skulle ju i så fall vara helt emot själva grundtanken i personlig assistans - så nej, så kan det väl ändå inte vara...?

Jag tänker att utifrån ett sådant resonemang så skulle ju rikttiderna behöva vara så "fluffiga" så att de faktiskt vare sig behövs eller fyller någon funktion.

Men vad är det då? Ja, se det vet jag inte i skrivande stund. Däremot hoppas jag få veta det när jag ska på ett möte framöver där SIS och Försäkringskassan ska förklara hur rikttider förbättrar kvalitén i bedömningen av personlig assistans. Tills dess får jag - och kanske även du - sväva i ovisshet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar